Ollaan viime päivinä oltu laiskoja tokoilijoita, mutta jotain ollaan silti tehty. Tässä vähän yhteenvetoa treeneistä.

Olen nyt parina-kolmena iltana käynyt juoksuttamassa Siiriä pellolla, koska päivällä on niin tuskasen kuuma.
Siiri ei oikeen jaksa innostua treenailusta edes illalla, vaikka on viileää..(?) Keksin tosin suht hyvän keinon saada Siiriinkiin vähän treeni-intoa.. Meidän vakipeltotien päässä on sellanen ruohoniitty (joka muuten tuli tuttuakin tutummaksi mulle ja Tuulille juhannuksena..) ja innostan Siiriä juoksemalla sitä karkuun. Siiristä tulee aina ihan eri koira ja siitä näkee, että jee, tää on oikeesti kivaa!

Ollaan nyt otettu lyhyttä seuraamista, jotta saan palkattua kontaktista. Se on mennyt aika hyvin.

Toko luoksetuloa otettiin kerran ja siihen S tarvitsi kaksi käskyä, mutta tuli reippaasti luokse.

Paikallamakuu on ollut meidän kompastuskivi. Ja nyt olen huomannut, että meidän ongelma ei olekkaan aika, vaan matka. Eli otin minuutin paikallaolon, mutta matkaa oli vain ~1,5m. Siiri pysyi ihan mielettömän hyvin ja oli tosi rauhallinen! Ei merkkiäkään levottomuudesta tai sellaisesta vääntelystä että "kohta mä nousen..". Eli nyt aletaan pikkuhiljaa pidentämään matkaa.

Liikkeestä seisominen ei ollut kehuttava. Tai siis kun tavoite on saada käsiohjaus pois ja ilman käsiohjausta Siiri tepasteli mun perässä (joo, mä varmistelin..).

Niin ja olen jo kauan puhunut uuden perusasennon opettamisesta Siirille, nyt siirryttiin sanoista tekoihin. Eli niin, että Siiri siirtyisi suoraan edestä sivulle, sensijaan, että kiertää takaa. Aika hyvin meni, ohjasin Siiriä tietty aluksi namilla ja aika hyvin se näytti ymmärtävän. Otettiin aika monta toistoa ja tänään olisi tarkoitus jatkaa harjoittelua. Uusi käskysana on nyt sitten "Viereen". Mitenköhän itse oppii käyttämään, tulee kuitenkin aina vahingossa sanottua 'sivu'..

Meinasin, että voisin ottaa nyt jotain _ihan_ uutta ja kun lenkillä mietin, että mitähän sitä ottaisi.. Mietin, että onko järkeä alkaa opettamaan Siirille ruutua.. Toisaalta se voisi olla koirallekkin kivaa tehdä välillä muutakin kun pelkkää seuraaseisosivuistumaahan juttuja ja ohjaaja saisi vaihtelua! Tosin sitten paneuden huolella miten ruutua kannattaa lähteä opettamaan, ettei menisi heti ihan pieleen..
Mulle piti kirjastossa olla varattuna Salme Mujusen Tie tottelevaisuusvalioksi ja sen piti 15.6 palautua, mutta eipä ole vieläkään tullut ilmoitusta, että se olisi noudettavissa.. :( Ehkä pitäisi vaan ostaa omaksi kyseinen opus.